joi, 30 iunie 2011

Tabara de icoane de la Cotus

La Cotrus din… Cotus, tabara de icoane!


In perioada 20-26 iunie 2011, Asociatia Artistilor Plastici Mures a organizat prima editie a taberei de icoane de la Cotus, sat apartinator comunei Sangeorgiu de Mures. Gazda taberei de icoane, intitulata "Arta icoanei pe sticla”, a fost familia Cotrus - Ioan si Lucretia - membrii ai Asociatiei, care au oferit excelente conditii de lucru artistilor iconari. Printre acestia s-au aflat: Balázs Klára, Raluca Bogatean, Calin Bogatean, Emilia Manole, Kulcsár Maria, Veta Pascu si Marcel Naste. Marti, 22 iunie, a avut loc si sesiunea de comunicari cu urmatoarele teme: "Raiul si ingerii” , "Cerul si viata vesnica”. Au rostit alocutiuni: Calin Bogatean – referent la Centrul Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Mures, Nicolae Baciut – directorul Directiei pentru Cultura si Patrimoniu National Mures, Ilarie Gh. Opris – presedintele Asociatiei Artistilor Plastici Mures, Naste Marcel si preotul paroh din Sangeorgiu de Mures, Eugen Baraian. Artistii iconari s-au bucurat de prezenta muzeografului si artistului Vasile Muresan, a domnului Mircea Moldovan, secretarul Primariei comunei Sangeorgiu de Mures. Sambata, 25 iunie, a avut loc inchiderea taberei si vernisarea expozitiei de icoane. Dupa schimbul de impresii privind tabara de pictura si icoanele pictate, familia Cotrus a primit din partea artistilor icoane, iar publicistul Ilarie Gh. Opris le-a oferit carti privind istoria localitatii Sangeorgiu de Mures, iar Raluca Bogatean, un compact disc cu pricesne. Intrebat fiind cum i-a venit ideea gazduirii unei tabere de pictura, domnul Ioan Cotrus ne-a relatat: "Dupa o discutie cu domnul Opris, care mi-a povestit despre taberele de creatie organizate in mediul rural, mi-a venit pur si simplu ideea, ca eu si sotia mea Lucretia sa gazduim o tabara de creatie. Astfel s-a nascut aceasta prima editie a taberei de icoane, care s-a desfasurat in gospodaria mea. Eu si sotia suntem bucurosi pentru ca am putut aduce bucuria si pacea sufleteasca in inimile artistilor iconari, care au lucrat zilnic cu o harnicie deosebita, ore intregi, asemenea albinelor pe car eu le ingrijesc. Multumim artistilor pentru tot ceea ce au facut, iar poarta noastra este mereu deschisa pentru dansii.” Nu au lipsit aprecierile nici din partea muzeografului Vasile Muresan: "A fost o tabara frumoasa si necesara pentru continuitatea spiritului taberelor pentru icoane pe sticla. Artistii nostri au intrat intr-o traire speciala care le-a indus o stare propice pentru creatie. Acum, de Sanziene, prin icoana care este o fereastra intre Dumnezeu si oameni, s-a revarsat harul Duhului Sfant asupra artistilor iconari.” Artista si interpreta de muzica populara Raluca Bogatean, ne-a declarat: "Am simtit in casa si in curtea familiei Cotrus o deosebita incarcatura energetica care m-a inspirat sa pictez mai multe icoane intr-un timp scurt. Aceasta gospodarie este ca o mica gradina a Domnului, unde icoanele se afla la loc de cinste”. Multumiri familiei Cotrus a adus si artista Padureanu-Balázs Klára, care a precizat: "Am intalnit aici o atmosfera placuta, calda. Nu m-am simtit deloc straina, chiar daca i-am cunoscut doar acum pe cei doi din familia Cotrus. Atmosfera familiala a reprezentat o corelatie perfecta cu linistea si frumusetea peisajului, parca rupt din rai”.

CONSTANTIN BOGOSEL

Sursa: Cuvantul Liber  nr. 811 / 28 Iunie, 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu