miercuri, 18 ianuarie 2012

Marcel Naste - expozitie la Cuvantul Liber


  Cultural - nr. 932 / 18 Ianuarie, 2012

"Cuvantul nu este doar SEMN, ci si NOD de SEMNIFICATII!" spunea candva, cu talcul cuprins in aceste cateva cuvinte, psihanalistul francez Jacques Lacan. Evident, ca poet, ca iubitor al Logosului, ma pot intreba: Ce este pictura lui Marcel Naste?
foto: Marcel Naste

Ca sa nu "vorbeasca limba inaintea mea", cum spunea un critic literar, sincer recunosc ca nu stiu cum as putea cauta sau macar sa incerc a cuprinde sensul unei astfel de intrebari, mai ales din partea privitorului operei de arta care sunt, nestapanind uneltele si "vartesugurile" criticii plastice. Doar autorul, artistul Marcel Naste, poate da un raspuns pertinent, avizat, si prin vernisajul acestei noi expozitii la Galeria "Cuvantul liber".


Personal pot avea doar o opinie, plecand de la o afirmatie a unui academician, avizat critic de arta, Alexandru Balaci, care, referindu-se la clasicul Tiepolo, afirma ca "opera de arta constituie, totdeauna, un fapt nou de creatie sau de receptare, o etapa necesara a evolutiei spiritului lumii". Privesc aceste lucrari si mi-e greu, nehotarat fiind, la ce sa ma opresc. Decid, totusi, sa aleg receptarea, ca prioritara a mea alegere. Prin ea vad o alta deschidere spre lume a viziunilor tanarului Marcel Naste. Si ma bucur, asa cum o fac de fiecare data, privindu-i lucrarile, cu sentimentul acela, deplin colegial, deoarece poezia si pictura sunt surori, cum as fi la lansarea porpriei mele carti.

La ce sa ma opresc? La constructia acelui imaginar adresat mintii si sufletului, cu surprinderea unei alchimii artistice a actului frumosului? La vitalismul creator al comunicarii spirituale, transmitand emotie si acea stare aparte a recunoasterii constiintei valorii? La minutia artizanala, dublata de inalta exigenta si stil propriu? La "rafinamentul estetizant", insotit de "metafora insolita" a suprizei, a afluentei creatoare? La efectele tonale, sugestive, in proiectia fascicolelor de lumina? La fantezia debordanta a intuitiei conduse de talent?

Totul, plecand - cum s-ar exprima un poet - din acel "echilibru launtric". Artistul Marcel Naste reprezinta - in aceasta inertie sociala si culturala de azi, potrivnica artei, creatiei artistice, in general - o noua generatie, evadand dintr-o realitate potrivnica, prin merite particulare, prin lipsa barierelor si prin exprimarea metaforica, prin armonia spirituala, prin originalitate, departe de clisee artistice. Si prin acest nou entuziasm tineresc, dand sensuri imbogatite expreientei castigate - asa cum vedem aici -, dobandind, prin aceasta noua etapa a creatiei sale artistice, prin sinceritate artistica, un rol de catalizator al valorii in gherila de azi a dezacordurilor culturale flagrante. Este o dovada a expresiei profunde a personalitatii artistice, tinzand spre noi orizonturi in randul valorilor artistice certe ale picturii romanesti.

Marcel Naste este tanarul artist, cel care vede lumea prin culoare, talent si rigoare recognoscibila!

Artistul Marcel Naste dovedeste, din nou, si prin aceasta personala, un sigiliu propriu al unei personalitati deja a timpului sau!

LAZAR LADARIU


"Zari si etape"

Marcel Naste a atras atentia asupra sa, in urma cu patru ani, cand a expus primul ciclu de prapuri, lucrari sustinute teoretic si de o lucrare de masterat, care face o incursiune in istoria prapurilor. Prapurii lui Marcel Naste, in consubstantialitate tematica cu icoanele sale, in special pe lemn, dar si pe sticla, au consolidat pozitia preocuparilor sale de arta teologica. Surprinzator, Marcel Naste a venit cu o interpretare postmoderna a semnului canonic, in compozitii de o surprinzatoare prospetime, ingenuitate.

Fara sa abandoneze acest teritoriu, ba chiar valorificandu-si experienta in seria de lucrari colective din ciclurile "Icoana din fereastra" si "Crucea din fereastra", in care a jucat un rol decisiv, compozitional, cromatic, Marcel Naste si-a extins si diversificat universul pictural, dinspre traditie spre modernitate, in doua serii, una de nuduri si alta de pictura abstracta. Atat nudurile, cat si pictura abstracta configureaza stilistic si cromatic note personale distinctive. As circumscrie pictura lui Marcel Naste la arta lui Vassily Kandinsky, unul dintre pionierii artei abstracte, prin subtilitatea cu care manevreaza semnul, linia, pata, culoarea. Poate cu reminiscente impresioniste, Marcel Naste sondeaza lumea interioara, emotia reverberanta, cautand sensuri existentiale, nu o data in dimensiunea lor metafizica.

Exista o armonie compozitionala, exista ritm interior in lucrarile recente ale lui Marcel Naste, pe care le-a trecut prin filtrul cautarilor din seria de "Nuduri", o experienta de mare impact prin dezinvoltura abordarii unei teme care a facut istorie.

Cele mai recente lucrari ale lui Marcel Naste, expuse intr-o selectie riguroasa la Galeria «Cuvantul liber», deschid noi orizonturi, cu bataie lunga, cu perspectiva de a-i aduce notorietate, consacrarea binemeritata. Dincolo de spontaneitatea abordarii, razbat siguranta limbajului asumat, inspiratele acorduri cromatice, dezvaluind resurse inepuizabile imaginativ, pentru un autor cu o evolutie rapida, departe de "zgomotul si furia" cumetriilor din lumea plastica.

NICOLAE BACIUT


Nod 1

Gemea si urla si maraia

cu gat de lebada intins,

gemea si urla si maraia

lupul intins prin prima ninsoare.

De ce gemi, de ce urli, de ce marai,

de ce strivesti sub tine florile albe de zapada

tu, care ai gat de lebada, lupule,

care stai intins pe prima ninsoare

si urli si gemi si marai...

Pleaca, mi-a zis el,

du-te de langa mine mi-a zis el,

alunga-te, mi-a zis el!

Si m-am dus si am plecat

si m-am alungat

si am lasat singur pe lup

pe lupul cu gat de lebada

pe lupul care striga si maraia,

plin de fulgi de zapada,

intins pe prima ninsoare.

NICHITA STANESCU


D e l a i c o n a r l a p i c t o r a b s t r a c t

Marcel Naste a debutat ca iconar avand aceasta pregatire si exceland prin rafinament si acuratete tonala. Desenul acestor minunate icoane pe lemn era dovada cunoasterii artei bizantine si a celei brancovene sti. Tot cercetand si cautand in acest domeniu, a creat lucrari in care folosea arta icoanei intr-o interpretare contemporana curajoasa. Paralel cu icoana pe lemn, a practicat si arta icoanei pe sticla, in taberele de creatie icoane de la Lapusna, Toplita si altele. Ca o reminiscenta a vremurile cand se pregatea la Liceul de Arta din Targu Mures, artistul a avut o perioada de incercari si cautari reprezentand corpul uman si formele lumii exterioare. Incepand cu iulie 2011, Marcel ajunge la maturitate artistica;

el descopera si exploateaza cu mult succes pictura abstracta. A descoperit abstractizarea intr-o maniera personala, reflexiva, filosofica si emotionala. O abstractizare lirica in care inca mai transpare realitatea, legata mai ales de forma. Pictorul Marcel Naste este in cautarea unui sistem pictural, o maniera proprie, si inca penduleaza intre abstractia figurativa si reprezentarea abstracta. In constructia tabloului, artistul foloseste griurile colorate si albul, tonuri si nuante inalte, in game armonice de un deosebit rafinament. Tablourile sale sunt "compozitii bazate pe armonie", dupa cum spunea Vassily Kandinsky.

La Marcel Naste, formele se pierd in culoarea ce depaseste limitele obiectelor sau ale figurilor abstracte reprezentate, dar artistul a pus in relatie culoarea si forma, culorile dominante, mai intense, marcheaza aproape de fiecare data personajul principal. Lumina si sclipirile sale colorate brazdeaza in maniera tasista marile pete de culoare, vibrate subtil si rafinat. Cred ca pictura lui Marcel Naste ar putea fi incadrata ca o neo-abstractie lirica, cu influente din partea expresionismului abstract. Scriitura grafica il apropie de acest curent, la fel si darele si stropii. Petele, griurile colorale, tusele, contrastele, scriitura si drippingul, contrastate discret de complementare, alcatuiesc armonii de un rafinament deosebit. Este simfonia eliberarii artistului. Reperele figurative nu se situeaza explicit in spatiu, transland uneori spre fundalul tabloului. Pensula si spaclul lasa urme de forta expresive in constructia formelor si tabloului, trecerile fine sunt uneori realizate cu ajutorul sprayului, alteori cu gradari fine de alburi sau griuri colorate.

Forma pare sa se contureze si sa se descompuna chiar in timp ce pictura este realizata. Identificarea personajului feminin se efectueaza prin prezentarea unor elemente dominante, solduri, sani, artistul le picteaza mai mari decat capul. Oare sa fie vorba de simbolismul mamei fertile? De spirale si cercuri?

Pictura lui Marcel Naste materializeaza emotia creatoare, reda prin abstractii lirice forta sau sensibilitatea operelor sale. Emotiile si trairile sunt exprimate prin tuse, linii curbe, si arareori drepte si drippinguri libere, amintind de Pollock si Action painting. Alaturi de pensula si spaclu, vin in inventarul uneltelor artistului pasta de relief, sprayul, precum si tuburile pentru culori lichide, pentru scriituri grafice.

VASILE MURESAN


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu