luni, 18 aprilie 2011

Expozitie icoane Balazs Padureanu Klara

Ieri dupa-amiaza, la Galeria de arta a cotidianului "Cuvantul liber”, devenita neincapatoare, a avut loc vernisajul expozitiei de icoane pe sticla realizate de doamna Balazs Padureanu Klara si fiica acesteia, Balazs Kristina, eleva in clasa a III-a a Liceului de Arta din Targu-Mures (specialitatea vioara, prof. Mariana Negrutiu). In impresionanta atmosfera creata de rugaciunile si cuvantul de intampinare al parintelui paroh din Sangeorgiu de Mures, pr. Eugen Baraian, demersul creator al celor doua artiste a fost prezentat elogios de domnii prof. Vasile Muresan, reputat pictor, sculptor, consilier artistic al AAPA, Ilarie Opris – presedintele Asociatiei, Nicolae Baciut – directorul Directiei pentru Cultura, Culte si Patrimoniul National al judetului Mures, Lazar Ladariu – redactor-sef al cotidianului-gazda – si Mariana Cristescu, seful sectiei Cultura si Arta a publicatiei. In cele ce urmeaza, redam, succint, prezentarea scriitorului Lazar Ladariu – presedinte al ASTREI muresene.

Talent, gandire plastica si expresivitate! "Incadrata armonios, prin colorit si factura (...), sub tavanul de grinzi afumate” din casele satelor noastre, printre farfurii si fluturii stergarelor de o "incomensurabila frumusete si valoare artistica”, icoana pe sticla depaseste acea "acomodare la estetica interiorului” – cum se sustinea candva –, si devine documentul etnografic legitimativ al unei traditii pierdute in negura vremii. Beneficiind de o tehnica milenara specifica, icoana pe sticla a devenit unul dintre atuurile meleagurilor transilvanene. "Transilvania – afirma Dumitru Dancu in cartea «Icoane pe sticla din Romania» – este singurul teritoriu unde icoanele pe sticla adopta iconografia ortodoxa de provenienta bizantina”. Unii afirmau ca pictura pe sticla si-a trait traiul. Inexact! Dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, icoana s-a mutat de la sat la oras, odata cu schimbarile mentalitatii colectivitatii rurale. Doamna Balázs Padureanu Klara si fiica sa, micuta si talentata Cristina, preiau, prin lucrarile de fata, o traditie, cea a anonimilor pictori tarani, prin gandire plastica si expresivitate. Prin culoare, tonuri pure, prin desen, acea individualitate a iconarului, prin chenar chiar, continua arta icoanelor pe sticla din Transilvania. Nu scopul ornamental, decorativ, ci crampeiele din acea lume nevazuta, prin spontaneitate si cromatica, primeaza. Documentul plastic este supus "sensibilitatii moderne” a omului secolului 21 din mileniul trei. Expresivitatea, prin "desenul simplificat”, tehnicile specifice ale unor icoane traditionale, precum "Maica cu pruncul Iisus”, "Nasterea”, "Rastignirea”, toate constituie o continuare a artei icoanelor pe sticla de prin centrele iconografice din Nicula, Laz, Iernuteni, Maierii Alba Iuliei, Fagaras, Marginimea Sibiului, Muresenii Bargaului, Scheii Brasovului etc., a tehnicilor preluate si transmise de iconari precum Matei Timforea, Popa Sandu, Tamas Moga, zugravul Nicolae etc. De la acesti inainta si, doamna Balázs Padureanu Klara si micuta Kristina preiau creativ temele cunoscute, intr-o viziune proprie. Expozitia de fata, cu icoanele doamnei Balázs Padureanu Klara si ale micutei Cristina, acum, in lumina Pastelui apropiat, marea sarbatoare a crestinatatii, este, neindoielnic, expresia sensului particular, estetic si tematic, al talentului intr-o tehnica milenara, cea a icoanelor pe sticla.


LAZAR LADARIU
Sursa: Cuvantul Liber nr. 765 / 18 Aprilie, 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu